2026 Een bloesem wandeling in april

25 april 2026

In de Bevelanden is door de gemeenten een ‘zero-waste’ week georganiseerd (in goed Nederlands is dat gewoon “geen afval”). En het klopt dat de voedseldijk de doelstelling heeft om natuurbeleving en voedselproductie dicht bij de mensen te brengen. Geniet van de natuur en pak een appeltje! (gratis oogst -altijd leuk).

Dus toen we gevraagd werden om mee te doen. Hebben we natuurlijk direct ja gezegd. Een rondleiding is natuurlijk snel georganiseerd op zaterdag 25 april. De opkomst vonden wij zeker niet tegenvallen. 13 mensen hadden zich aangemeld en er kwamen ook nog een aantal mensen spontaan langs. En met een gezelschap van zo’n 15-20 enthousiaste mensen werd het een heel genoeglijke middag. Wij konden de resultaten laten zien van het plantseizoen 25/26.

Misschien wel een idee om in alle 4 de seizoenen en wandeling te organiseren? Als jullie dat ook vinden , laat het weten via info@voedseldijken-noord-beveland.nl.

Na de start in 2022 is dit inmiddels al weer ons 4e plantseizoen. En zijn toch wel grote verschillen te zien in 1 jaar.

Hieronder laten we de meest indrukwekkende bloesem zien. De Kersenbloesem. Als je inzoomt zie je hoe prachtig dit is.

We sloten de rondleiding af met een kop thee . Voor iedereen was het een leuke middag

Het was een zonnige en warme april zaterdag en dan weet je zeker dat er mooie bloesem is bij de fruitbomen. Mijn schoonvader leerde mij vroeger dat er best een vaste volgorde is: Eerst komt :

  • de Sleedoorn (wordt veel gebruikt voor sterke drank), meestal al in maart)
  • dan de forsythia (die is mooi geel, maar staat niet op de voedseldijk).
  • daarna is april voor de prunus soorten (de kersen), de appel en de peer.

En Adrie Rozendaal heeft weer prachtig de kers uitgelicht.